IPB

Welcome Guest ( Log In | Register )

Reply to this topicStart new topic
> Waar Stem Je Op?, Vertel op welke partij je gaat stemmen en waarom!
Wie kies je?
Wie kies je?
SP [ 0 ] ** [0.00%]
PVDA [ 0 ] ** [0.00%]
Groenlinks [ 0 ] ** [0.00%]
CDA [ 0 ] ** [0.00%]
Christenunie [ 8 ] ** [88.89%]
VVD [ 1 ] ** [11.11%]
D66 [ 0 ] ** [0.00%]
TON [ 0 ] ** [0.00%]
Lijst 17 (jongerenpartij) [ 0 ] ** [0.00%]
Piratenpartij [ 0 ] ** [0.00%]
PVV [ 0 ] ** [0.00%]
SGP [ 0 ] ** [0.00%]
Total Votes: 9
Guests cannot vote 
bobbie
post Jun 7 2010, 11:12 PM
Post #1

Magic Member

Group: Reünist
From: Arnhem
Member No.: 5
Voornaam: Gerben
Achternaam: Bosscha
Studie: Geschiedenis

Heb laatst zelf eens de standpunten eens bekeken en bijvoorbeeld ontdekt wat nu de veel besproken 'hypotheekrente' aftrek is.

Bij de stemwijzer kwam Christenunie op 1. CDA op 2. En SGP op 3. De verschillen waren overigens niet groot, ook niet met de nummers 4 en 5.

De positie en richting van Christenunie staan me wel aan. Wel financiele maatregelen nemen, maar gematigd en oog houdend voor bijvoorbeeld het sociale stelsel. Veel mensen trekken in deze tijd richting de VVD omdat die 'harde noodzakelijke' maatregelen nemen, maar ik vind dat we niet alles economisch moeten bekijken, maar de kwaliteit van de samenleving ook naar andere maatstaven moeten meten.

CU is ook voor behoud van stufi smile.gif En zondagsrust vind ik ook een belangrijk punt waar vooral de Christenunie voor staat...

--------------------
(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste bunny into your
(")_(") signature to help him gain world domination
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
bobbie
post Jun 7 2010, 11:19 PM
Post #2

Magic Member

En een poll..

--------------------
(\__/)
+Quote Post
arenddeboer
post Jun 8 2010, 12:00 AM
Post #3

Respectable Member

Group: Loot
Member No.: 340
Voornaam: arend
Achternaam: de boer
Studie: Bedijfseconomie

Ik stem VVD. Ondanks de harde maatregelen, die op bepaalde punten asociaal gezien kunnen worden. Mijn opinie is dat we koste wat het kost Griekse tafarelen moeten voorkomen en die komen er als we nu halfslachtige maatregelen nemen. Ik vind dat de VVD ballen toont door met dit programma te komen. Mijn vertrouwen in de Nederlanders is ook gegroeid als ik zie dat meerdere Nederlanders dit ook noodzakelijk vinden. Mijn stemwijzer kwam uit op een gedeelde eerste plaats tussen SGP en VVD.

--------------------
Never argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience
+Quote Post
Molly
post Jun 8 2010, 12:12 PM
Post #4

Emperor

Group: Senaat
Member No.: 28
Voornaam: Gertje
Achternaam: Zomer
Studie: S.P.H.

Vreemd. Door de financiële maatregelen van de VVD zullen de armere mensen er op achteruit gaan. Klinkt cliché, maar het is de waarheid.

Ik heb me voor het eerst echt verdiept in de programma's en kom dit jaar uit op Christenunie. Niet alleen omdat ik wil dat God een centrale plaats moet krijgen in de samenleving, maar ook op het gebied van immigratiebeleid: 'Immigratie ok, maar pas je dan ook aan!'

Als dit daadwerkelijk waarheid wordt, zal het een hoop strubbelingen voorkomen!

Dus ik ga voor het Anker in het geloof! Stem nummer 9!

--------------------
(\__/)
(='.'=) Dit is Konijn. Kopieëer en plak Konijn in je
(")_(") handtekening en help hem de wereld te overwinnen.
+Quote Post
Tjeerd
post Jun 8 2010, 12:31 PM
Post #5

Voorzitter HBOLOOG, Preses, Don, Geweldig, enz...

Member No.: 13
Voornaam: Tjeerd
Achternaam: Broersma
Studie: Bos- en Natuurbeheer

QUOTE(Molly @ Jun 8 2010, 01:12 PM) *

Vreemd. Door de financiële maatregelen van de VVD zullen de armere mensen er op achteruit gaan. Klinkt cliché, maar het is de waarheid.

vraag me af of dit wel zo is.

Maar ben zelf sowieso wat geneigd om links te stemmen, vooral als het gaat om minder bedeelden en volgens mij is CU daar goed mee bezig (klinkt lekker vaag, maar heb weinig zin om mijn mening helemaal uit te werken). Daarnaast vind ik de standpunten van CU gericht op gezin en samenleving getuigen van visie gericht op zaken die mensen echt gelukkig maken.
Ik was nog geneigd op PvdA te stemmen, maar ben daar van afgestapt: net als CDA en VVD machtspartijen en 'wijdoenallesomeenzetelextratekrijgen'-partijen. dan liever een kleinere partij als de CU steunen die een stuk meer integer en degelijk is, wat goede en structurele tegengas kan geven of zelfs zoals afgelopen kabinet kunnen meeregeren.

CU at the stembus dus ;-)

--------------------
"Men heeft het, of men heeft het niet." Godfried Bomans

"Senaat Broersma verzilvert zelfbewust traditie!"
+Quote Post
bobbie
post Jun 8 2010, 01:14 PM
Post #6

Magic Member

Mijn opinie is dat we koste wat het kost Griekse tafarelen moeten voorkomen en die komen er als we nu halfslachtige maatregelen nemen.

Zo zou je het natuurlijk kunnen zien. Zelf vind ik het grootste onzin om ons land met Griekenland te vergelijken. Nederland is altijd redelijk braaf geweest in zijn begroting en niet te vergelijken met de Griekse onbezonnenheid.
Ik vind het ook goed dat de VVD ballen toont, daar heb ik respect voor: een goed gebleken keuze. De bulldozer aanpak is mij echter niet noodzakelijk genoeg en maakt waardevolle zaken kapot*.

*Goede zorg.
*Ontwikkelingshulp.
*Kunst en cultuur.

Wel is VVD voor onderwijsverbeteringen: hulde!

--------------------
(\__/)
+Quote Post
Bram
post Jun 8 2010, 01:28 PM
Post #7

Privé Charmeur

From: Hartje Arnhem
Member No.: 191
Voornaam: Bram
Achternaam: van Eijsden
Studie: HTS Slooptechniek

QUOTE(arenddeboer @ Jun 8 2010, 01:00 AM) *

Ik stem VVD.

Heb je je ook bedacht dat de VVD van de stufi een lening wil maken? Zulke onderwerpen waar ik direct mee te maken heb (ook al zal het allemaal wel even duren) vind ik erg belangrijk in m'n keuze.

Al met al moet ik concluderen dat de standpunten van de CU het best bij mijn eigen ideeën aansluiten en bovendien vind ik het belangrijk dat de christelijke normen en waarden goed vertegenwoordigd zijn in de kamer.

--------------------
Vice-preses H.T.

Chips met biersmaak!

"I have a drinking problem? Peck, you're Mormon. Compared to you we ALL have a drinking problem!"
+Quote Post
Molly
post Jun 8 2010, 02:31 PM
Post #8

Emperor

QUOTE(bobbie @ Jun 8 2010, 12:14 PM) *

Wel is VVD voor onderwijsverbeteringen: hulde!

Maar dit is niet iets waar enkel de VVD zijn pijlers op richt. Ook CU hecht enorm veel waarde aan het onderwijs en is voor verbetering van het vakkenpakket. Ik kan het als christen gewoon niet maken om op een partij te stemmen die niet zijn best zal doen om het geloof in de samenleving te houden. De VVD is echter niet anti-religieus, ze zullen er rekening mee houden, maar dit zal er maar mondjesmaats uitkomen.

Als ik kijk naar potentiële bestuurders van dit land, kom ik echter wel uit op onze vriend Mark Rutte. Alleen moet ik er wel voor uitkijken dat ik deze mening niet alleen baseer op de debatterende kwaliteiten.

--------------------
(\__/)
+Quote Post
Regine
post Jun 8 2010, 03:06 PM
Post #9

Forum Addict

Member No.: 326
Voornaam: Regine
Achternaam: Bruine, de
Studie: academie sociale studies

ik vind het ook heel erg lastig, bij mij uit de stemwijzer kwam VVD en als 2de CU..
VVD doet op zich wel goede dingen wat betreft belastingen, maar het is reeel niet haalbaar als je weer heel veel gaat bezuinigen op zorg en onderwijs. In de zorg valt gewoon niks meer te halen of je moet mensen de hele dag alleen laten zitten en in hun eigen zooi laten zitten. Ik vind de zorg echt enorm belangrijk. Ben daarom ook wel geneigd om links te stemmen en zeker niet op partijen die proberen om met groot doenerij een zetel proberen te krijgen.

Verder heb ik ook wel na zitten denken over de stufi, heel Nederland gaat er straks op achteruit qua financien, waarom zouden wij als studenten dan in die luxe positie blijven zitten en de basisbeurs blijven ontvangen als je dit niet nodig hebt, je zou er eventueel nog bij kunnen werken. En mensen die onder een bepaald niveau zitten krijgen dan een aanvullende beurs. Het is dus dan niet zo dat de minder bedeelden minder geld krijgen maar die krijgen dan een aanvullende beurs. Daarnaast is het denk ik zeker een motivatie om sneller af te studeren en beter na te denken over welke studie je gaat beginnen. Kijk naar Amerika, daar heb je beter onderwijs maar daar worden ze ook niet gesponsord door de overheid. Ik denk dat het onderwijs ook verbeterd als de basisbeurs wordt afgeschaft want je hebt dan meer te maken met mensen die gemotiveerd zijn. Natuurlijk zou ik ook balen als de basisbeurs wordt afgeschaft maar als de hele samenleving er op achteruit gaat dan moeten wij dat ook..

ben benieuwd wat jullie ervan vinden..
+Quote Post
Molly
post Jun 8 2010, 03:20 PM
Post #10

Emperor

Het is nog maar afwachten in hoeverre de samenleving er op achteruit gaat. Als de crisis alleen haar sporen achterlaat in het bedrijfsleven, zie ik geen reden om er zelf op achteruit te moeten. Bovendien, studenten zijn de wortel van de samenleving, bij een gebrekkige sponsoring zie ik minder mensen studeren en dan komt het ook niet goed. Ik gebruik expres het woord sponsoring, want de overheid geeft ons wel wat, maar we geven er ook veel voor terug. (intelligentie, stage-ervaring, kennis etc etc)
Dus nee, niet alleen vanwege mijn eigen portemonnee, maar ook vanwege de toekomst van ons land, denk ik dat de overheid het moet blijven sponsoren. Want als mensen het geld niet op een eerlijke manier krijgen, dan maar via de oneerlijke. Zo weinig vertrouwen heb ik dan ook wel weer. Bovendien is een baantje niet zaligmakend, zeker niet op financieel vlak. Uiteraard zijn er uitzonderingen, maar die zullen wel minder worden, als meer studenten op zoek zijn naar een baan!

--------------------
(\__/)
+Quote Post
Regine
post Jun 8 2010, 03:25 PM
Post #11

Forum Addict

daar heb je zeker een goed punt, maar de overheid moet komende jaren volgens mij iets van 30 miljard bezuinigen toch? weet het niet helemaal zeker hoeveel precies, maar dat geld moet wel ergens vandaan komen. En volgens mij gaat dat niet alleen het bedrijfsleven aan maar de hele samenleving.

Heb net die stemwijzer opnieuw gedaan en nu komt er opeens groenlinks, CU en VVD uit..

denk dat het de eerste vrouw op de CU lijst wordt..
+Quote Post
Molly
post Jun 8 2010, 03:44 PM
Post #12

Emperor

1. Christenunie
2. Pvda
3. Sp

Het word Ed Anker!

--------------------
(\__/)
+Quote Post
arenddeboer
post Jun 8 2010, 04:01 PM
Post #13

Respectable Member

QUOTE(bobbie @ Jun 8 2010, 02:14 PM) *

Zo zou je het natuurlijk kunnen zien. Zelf vind ik het grootste onzin om ons land met Griekenland te vergelijken.

Ik ben het hier niet mee eens. Wat je vaak ziet is dat er een domino fenomeen gaat plaats vinden. Je ziet nu al dat Spanje en Portugal ook in de problemen zitten nu. Toegegeven, deze landen zijn zuid europees en hebben altijd schijt gehad aan economische regels van de EU. Nu zitten ze in de problemen en komen ze met de staart tussen de benen aankloppen bij de EU (excuses voor hard taalgebruik).

Echter, hier is Nederland een significant bedrag aan kwijt, de kans dat we die andere 2 landen ook te hulp moeten schieten is aanwezig. Ja we krijgen dit geld terug alleen gaat dit wel een tijd lang duren. In combinatie met de financiele crisis (waar we nog steeds in zitten!) vind ik het persoonlijk buitengewoon onverstandig om zwakjes te gaan bezuinigen. Door de combinatie van factoren is het juist nu hard nodig om hard te gaan bezuinigen. Want mocht deze crisis langer voortduren dan gedacht, dan krijgen wij de rekening gepresenteerd over een paar jaar, en ik geloof dat we dan serieus in de buurt komen van Griekse taferelen. En ja, zo gevaarlijk schat ik onze economische positie in op dit moment.

Nogmaals, VVD heeft een gevaarlijk verkiezingsprogramma opgestelt, ze hadden net zo goed uitgekotst kunnen worden door de Nederlandse samenleving. Echter, zij vonden dit noodzakelijk.

--------------------
Never argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience
+Quote Post
Bram
post Jun 8 2010, 04:33 PM
Post #14

Privé Charmeur

From: Hartje Arnhem
Member No.: 191
Voornaam: Bram
Achternaam: van Eijsden
Studie: HTS Slooptechniek

QUOTE(arenddeboer @ Jun 8 2010, 05:01 PM) *

Want mocht deze crisis langer voortduren dan gedacht, dan krijgen wij de rekening gepresenteerd over een paar jaar, en ik geloof dat we dan serieus in de buurt komen van Griekse taferelen. En ja, zo gevaarlijk schat ik onze economische positie in op dit moment.

Hoe kom je hierbij? Ik denk dat je wel kunt stellen dat de crisis voorbij is en Nederland eindelijk weer een vrij stabiele economie heeft, op weg naar groei. Kijk de kwartaalcijfers van de meeste bedrijven, begin 2010 is er zeker al groei te zien. Je verhaal klinkt nogal '2009'..

--------------------
Vice-preses H.T.

Chips met biersmaak!

"I have a drinking problem? Peck, you're Mormon. Compared to you we ALL have a drinking problem!"
+Quote Post
arenddeboer
post Jun 8 2010, 05:36 PM
Post #15

Respectable Member

Een voorbeeld is de beurs. Ondanks de incidentele "positieve" berichten blijft die historisch laag en zelfs dalende. De analisten zien voorlopig nog geen verbetering. De euro is op een historisch laag punt beland. Landen om ons heen zitten (voornamelijk Griekenland/Spanje en Portual) ook in crisis. Dit raakt Nederland (het bedrijfsleven bijvoorbeeld) ook. MKB bedrijven laten slechte cijfers zien, de grote bedrijven laten alleen incidenteel een positief getal zien. Ik kan nog wel doorgaan. Crisis achter ons gelaten? Stel al is er sprake van een kleine groei, dit betekent nog lang niet dat de crisis dan opeens voorbij is.

de 1e kwartaalcijfers worden meestal vergeleken met de 1e kwartaalcijfers van het jaar ervoor. Vergeleken met de 1e kwartaalcijfers uit 2009 ziet alles er wel rooskleurig uit:p.

--------------------
+Quote Post
Regine
post Jun 8 2010, 05:47 PM
Post #16

Forum Addict

ben het wel met Arend eens, crisis is nog niet voorbij. de crisis in de zuid europese landen treft ook Nederland. Het vertrouwen in de Euro is op dit moment ook waardeloos.
Daarnaast zitten we nog steeds met een enorme staatsschuld..
+Quote Post
bobbie
post Jun 8 2010, 09:10 PM
Post #17

Magic Member

VVD doet op zich wel goede dingen wat betreft belastingen, maar het is reeel niet haalbaar als je weer heel veel gaat bezuinigen op zorg en onderwijs.

Wat betreft de zorg heb je gelijk, maar VVD is juist wel voor investeringen in onderwijs dus dat vind ik wel positief.

Waarom zouden wij als studenten dan in die luxe positie blijven zitten en de basisbeurs blijven ontvangen als je dit niet nodig hebt, je zou er eventueel nog bij kunnen werken.

1. Omdat je het 'probleem' alleen maar opschuift. Als alle studenten een lening krijgen dan hebben studenten, eenmaal afgestudeerd, minder te besteden. Door nu de beurs te geven kunnen studenten na hun studententijd meteen de economie simuleren. Beurs korten is dus korte-termijn oplossing..
2. Onderwijs moet gestimuleerd worden en dat gebeurt niet door de drempel te verhogen. Daarnaast: studeren is niet alleen studie volgen, maar ook persoonlijke vorming. Door zo snel door je studie te racen en daarnaast bijvoorbeeld te werken vorm je mensen niet goed is mijn mening. Dan ontstaan er robotachtige wezens en geen mensen met geestelijke rijkdom.
3. De motivatie kan stijgen. Maar daar zijn mijns inziens ook andere mogelijkheden voor. De lat hoger leggen in het onderwijs bijvoorbeeld.

Want mocht deze crisis langer voortduren dan gedacht, dan krijgen wij de rekening gepresenteerd over een paar jaar,

Natuurlijk de crisis is erg, maar niet alleen de VVD bezuinigd. De andere partijen bezuinigen net zo goed en ook grondig (!) VVD weliswaar iets harder, maar ik vind de noodzaak daarvoor niet groot genoeg als ik zie als daardoor de menselijke maat uit het oog wordt verloren.

--------------------
(\__/)
+Quote Post
duif
post Jun 9 2010, 08:27 PM
Post #18

Held

Member No.: 27
Voornaam: Senator
Achternaam: Havinga
Studie: Bedrijfseconomie

QUOTE(Molly @ Jun 8 2010, 03:20 PM) *

Het is nog maar afwachten in hoeverre de samenleving er op achteruit gaat. Als de crisis alleen haar sporen achterlaat in het bedrijfsleven, zie ik geen reden om er zelf op achteruit te moeten. Bovendien, studenten zijn de wortel van de samenleving, bij een gebrekkige sponsoring zie ik minder mensen studeren en dan komt het ook niet goed. Ik gebruik expres het woord sponsoring, want de overheid geeft ons wel wat, maar we geven er ook veel voor terug. (intelligentie, stage-ervaring, kennis etc etc)
Dus nee, niet alleen vanwege mijn eigen portemonnee, maar ook vanwege de toekomst van ons land, denk ik dat de overheid het moet blijven sponsoren. Want als mensen het geld niet op een eerlijke manier krijgen, dan maar via de oneerlijke. Zo weinig vertrouwen heb ik dan ook wel weer. Bovendien is een baantje niet zaligmakend, zeker niet op financieel vlak. Uiteraard zijn er uitzonderingen, maar die zullen wel minder worden, als meer studenten op zoek zijn naar een baan!

Als ik nog op Arend sta ingelogd, deze reactie is van Michiel smile.gif

Ik ben het met Zomer eens, voor mij persoonlijk zou het in principe alleen maar beter zijn om de stufi af te schaffen, want ik krijg toch niks meer vanaf september.

Maar ik denk als je de stufi afschaft, zullen veel minder mensen het studentenleven ervaren zoals het nu nog ervaren kan worden. Als je naar de medestudenten uit je klas kijkt (dat heb ik tenminste), iedereen doet vet goed zijn best op school, daarnaast werk, sport en vriendin, wonen bij pap en mam en doen voor de rest niks, grotendeels door de reden dat het bij pa en ma goed is en dat op kamers te gaan te duur is.

Ik ben eerder van mening dat mensen die wel dingen naast hun studie doen zichzelf veel beter kunnen ontwikkelen en ontneem de komende studenten die kans dan ook niet om dit te krijgen.

Ik weet 100% zeker dat als je goede nevenactiviteiten hebt, naast je studie (bijvoorbeeld een senaatsjaar) dit beter op je cv staat dan 4 jaar bij paps en mams wonen en je studie halen. Die mensen krijgen ook zeker makkelijk een baan maar echt groeien zit er vaak niet in. Voor topfuncties heb je gewoon unieke eigenschappen nodig. Dit vind ik al een aardige reden om niet van de stufi af te zien, ook al ambieer je geen topfunctie.

Maar laat mensen lekker genieten van hun studententijd, het kan de mooiste tijd van je leven zijn, daarna zit je (over het algemeen) vast aan werk en andere zekerheden.

Hoi doei

--------------------
toe maar konijntje doe maar huppelen wiebel
User is online!Profile CardPM
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic

- Lo-Fi Version Time is now: 6th September 2010 - 12:49 0